Środowisko wodne, dzięki swoim właściwościom fizycznym stwarza doskonałe warunki do prowadzenia w nim różnego rodzaju ćwiczeń, gier i zabaw. Ćwiczenia w wodzie to nie tylko pływanie, czy gimnastyka przeniesiona do środowiska wodnego lecz także konkretne metody terapii.
Woda dostarcza delikatnych bodźców dla naszych zmysłów, szczególnie dotyczy to wrażeń dotykowych. Szum i plusk wody są dźwiękami wpływającymi kojąco i relaksująco na system nerwowy. Po początkowym przystosowaniu psychicznym do wody, dzieci poznają zasady kontroli równowagi, a następnie często dochodzą do poziomu umożliwiającego zerwanie bezpośredniego kontaktu z rodzicem. Wtedy, często pierwszy raz w życiu, doświadczają niezależności i samodzielności ruchu. Obecność rodzica jest gwarancją bezpieczeństwa a w miarę ćwiczenia nowych umiejętności staje się okazją do okazywania satysfakcji i dumy.
Woda to środowisko uwalniające ze spastyki, dające mnóstwo frajdy, relaksuje i bawi. Głównym celem zajęć na basenie -poprzez nauczanie bezpiecznego i swobodnego poruszania się i przebywania w wodzie dziecka niepełnosprawnego (przy pełnej i aktywnej kontroli opiekuna) jest adaptacja do wodnego środowiska oraz samodzielne poruszanie się w nim.